viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

the confessions of an online junkie

the confessions of an online junkie

onlinejun.jpg

De opluchting die ik voelde toen ik mijn geliefde smartphone ophaalde bij de mobieltjesdokter was ongekend. De afgelopen 24 uur had ik in een mobielloos limbo doorgebracht. Geen foto’s om te liken op Instagram, geen lijstjes met zeven punten of mijn vriend mijn echte soulmate zou zijn en vooral geen Facebookfeed om eindeloos doorheen te scrollen (en geen kattenplaatjes!). Na zo ongeveer de man die mijn mobiel weer tot leven had gebracht de hemel in geprezen te hebben, stortte ik mij thuis op mijn sociale inhaalslag. Toch blijft die obsessie met het virtuele leven mij iets vreemds. Zo heeft een vriend enige tijd geleden rigoureus besloten om zijn Facebookaccount verwijderd. Dat dit feit überhaupt noemenswaardig is, is eigenlijk al opzienbarend. Met onder andere deze vriend had ik hier afgelopen week ­– onder het genot van vissenkommen rode wijn en dus verhitte hoofdjes – een discussie over: waarom zitten we eigenlijk allemaal op social media (en waarom heb ik tijdens het schrijven van dit artikel al drie keer op mijn telefoon gekeken)?

Zo claimde onze Facebookloze metgezel dat hij sinds het verwijderen van zijn profiel veel minder bezig is met het profileren van zichzelf in de virtuele wereld – met alle gevolgen van dien. Dat het altijd online zijn en jezelf constant moeten presenteren vermoeiend is, werd onder andere wel duidelijk in het experiment Super Stream Me, waarbij twee gasten het achttien dagen volhielden om compleet gestreamd en zonder privacy door het leven te gaan. Wij allen beaamden dat het misschien tijd, moeite en - ja, mogen we het zeggen? - gezeik zou schelen om even geen verplichtingen te hebben aan onze online alter-ego’s. Zo vertelde de gastvrouw dat zij op feestjes constant de drang voelde om deze momenten vast te leggen, als ‘bewijs’ aan de buitenwereld van haar uitgaansleven.

Maar aan de andere kant is het aanwezig zijn op de steeds groeiende lijst van social media-platformen steeds meer de norm en zelfs een vereiste aan het worden. Met name in de creatieve industrie, waar meerdere van ons gezelschap zich in bevinden, is het hebben van Facebook, Instagram of Twitter opeens een essentiële zaak. Met als gevolg: hoe logisch de argumenten van onze deviant ook klonken, vaak kunnen en willen we de verleiding niet weerstaan. Dus hé, ik ga weer even Instagrammen.

- THE VIEW CONCEPTS

Geschreven door Willemijn Schmidt

Beeld: Tumblr

klassieke muziek voor beginners

klassieke muziek voor beginners

fijne plek: het internet

fijne plek: het internet