viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

de drang om op elkaar te lijken

de drang om op elkaar te lijken

MODE-ONZE-DRANG-OM-OP-ELKAAR-TE-LIJKEN.jpg

Op mijn zeventiende ging ik met al mijn grote verwachtingen richting het Amsterdam Fashion Institute. Ik verwachtte dat iedereen daar in de meest onmogelijk unieke kledingstukken zou rondlopen, zelfgemaakt of van een of ander hip label. En dan natuurlijk seizoenen eerder dan het in de mainstream modemagazines zou komen. Vol onzekerheid over mijn outfitkeuze voor mijn eerste schooldag, ging ik voor veilig: een spijkerjasje met felroze tanktop, skinny jeans en Vans. Een kledingcombinatie die toen best oké was. In dat ene jaartje Fashion and Branding heb ik grote levenslessen meegekregen; van het naaien van verschillende steken op de naaimachine, tot het zoeken en vinden van inspiratie. Er waren leuke en nóg leukere vakken, maar het meest interessante vond ik een vak dat Visual Culture heette - over de filosofie achter mode, kleding en identiteit. Ik kwam erachter dat er meerdere redenen nodig zijn om kleding te dragen. Om niet naakt rond te willen lopen bijvoorbeeld en je lichaam tegen kou te beschermen. Klinkt misschien logisch, maar toch dacht ik er eerder niet zo over na dat kleding functioneel moet zijn. Heb je er bijvoorbeeld weleens over nagedacht waarom er meestal zakken in broeken zitten en sportkleding sneldrogend is?

Een andere beweegreden om kleding te dragen, heeft te maken met emotionele aspecten; om een identiteit uit te dragen. Je wilt kledingstukken aantrekken die bij jou passen als persoon. Dit is bovendien de eerste indruk die je bij mensen opwekt, jouw eigen visitekaartje.

Maar, tegelijkertijd wil je ook niet uit de toon vallen en geaccepteerd worden als vrouw, man, werknemer, werkgever, vriend, vriendin of familielid. En dit beeld wil je niet negatief beïnvloeden. Want gezien worden als vreemde eend in de bijt of arrogant, wil niemand, toch? Men is bang voor 'de blik'. Zo'n blik waarmee je wordt nagekeken door mensen op straat. Of erger nog: door mensen die je kent. En laat dat nou net de reden zijn dat je je volgens bepaalde trends kleedt en anderen kopieert. Je kleedt je gewenst.

Het is geinig hoe die focus op identiteit en authenticiteit zo'n blinde vlek kan creëren voor de realiteit. Tussen het uitdragen van jouw identiteit en het kopiëren van de kudde zit een dunne lijn. Maar hé, veilig is ook prima. Er liepen op die welbesproken eerste dag - van mijn imposante modeschool - immers ook veel meisjes met Vans en een skinny jeans rond.

- THE VIEW CONCEPTS

Geschreven door Danique

Beeld: Michal Pudelka

kerst is een 'moetje'

kerst is een 'moetje'

alleen sukkels doen niet aan '10-mindfull-minutes'

alleen sukkels doen niet aan '10-mindfull-minutes'