viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

een dialoog met laila cohen - in aanloop naar 'the true fashion show'

een dialoog met laila cohen - in aanloop naar 'the true fashion show'

theviewlailacohendefweb.jpg

9.30 stipt. De zon schijnt. We naderen een licht pand in bruisend Amsterdam-Oost en worden ontvangen met een bord dat roept: ‘Atelier IMPRINT MAG x LAILA COHEN’. We gaan de dialoog aan met Laila Cohen (28) fotograaf en co-owner van IMPRINT – een magazine met internationale allure dat zich focust op duurzame mode en design. We babbelen over ons gezamenlijke aandeel in The True Fashion Show, die 12 mei aanstaande plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger, onze inspiratiebronnen en delen tot slot wat intieme tipjes van de sluier. Donderdag 12 mei brengen we met ons concept ‘And What About The Truth’ verschillende point of views op de hedendaagse mode-industrie aan het licht, bieden we de waarheid achter deze industrie en showen we de recentste duurzame modecollecties – op de catwalk. Dit evenement bestaat verder uit een talkshow met designers van diverse duurzame modelabels en een foto-expo door Laila Cohen. De initiatiefnemer: Charlie + Mary.

 

THE VIEW CONCEPTS: ‘We kennen je werk onder andere van Imprint-Mag en andere fotografie opdrachten op het gebied van duurzame mode. Maar hoe ben je eigenlijk bij dit project gekomen?’

LAILA: ‘Dit is niet mijn eerste samenwerking met Charlie + Mary. Een tijdje terug hebben we een samenwerking gehad in de vorm van een expositie in hun kledingwinkel op de Gerard Doustraat. Al tijdens mijn studie Fotografie aan de Koninklijke Academie, heb ik een focus op duurzaamheid gehad, zo schreef ik bijvoorbeeld mijn scriptie 'Een alternatief voor Fast Fashion' . We hebben na deze expo samen shoots gedaan en hebben geregeld contact. Zoals vanzelfsprekend heb ik voor dit evenement een concept ingestuurd. Met als gevolg de plezierige verassing dat ik aan dit project mocht deelnemen.’

theview+lailacohenweb4

Foto door Laila Cohen

THE VIEW CONCEPTS: ‘Wat is jouw mening over de huidige mode-industrie en duurzaamheid?’

LAILA: 'Heb je even? Ha ha. Neem een voorbeeld aan Charlie + Mary die op hun eigen manier een platform zijn voor duurzaamheid binnen de mode-industrie. Ze vertegenwoordigen merken die zo goed als volledig duurzaam te werk gaan. Met Imprint-Mag promoten we sustainable mode en design door gesprekken te voeren met creatieven binnen de duurzame (mode)wereld over hun drijfveren en inspiratiebronnen. Ook nemen we een blik achter de schermen bij designers op de werkvloer. Dit met de focus op 'duurzame high-end mode en duurzaam design', waarbij het ontwerp niet achterblijft. Daarom zoeken we bij onze mode editorials naar sustainable merken met een avantgarde feel. Gelukkig wordt het steeds normaler dat designers transparant zijn over hun productie en op hun plaats lijken consumenten steeds meer interesse te ontwikkelen voor eerlijke mode. Wel moet er nog veel gebeuren op dit gebied. We leven in een samenleving waarbij Fast Fashion de norm is geworden en daar moeten we vanaf. Belangrijk is dat er meer aandacht komt voor mode die op een respectvolle manier vervaardigd wordt en daarbij van duurzame kwaliteit is. We willen er allemaal mooi uitzien, alleen kan dit wel op een ander tempo. Het is momenteel nog best een uitdaging een kledingkast te vullen met echt toffe duurzame mode. Gek toch eigenlijk?’

THE VIEW CONCEPTS: ‘Welke duurzame modemerken zijn hét anno 2016 voor jou?’

LAILA: ‘Neem bijvoorbeeld de merken die Charlie + Mary vertegenwoordigen, als People Tree of 'L Herbe Rouge - zij voorzien te gekke kwaliteit basics. Daarnaast ben ik verliefd op lingeriemerk Baserange en andere high-end merken zoals Jesse Kamm, Fonnesbech en Barbara I Gongini. Stuk voor stuk fantastische designers die duurzaam én modische collecties produceren.’

 

Voor deze opdracht werden we sterk gedreven door de documentaire The True Cost – deze heeft echt onze ogen geopend.'

 

THE VIEW CONCEPTS: ‘Cool, dank voor deze input! Hé, maar even over jouw expo: je hebt hiervoor een boek gemaakt dat mensen ook daadwerkelijk kunnen kopen. Hoe is dit tot stand gekomen?’

LAILA: ‘Klopt, het concept ontwikkelde zich bij mijn zoektocht naar diverse presentatievormen. Een boek maken stond ook nog op mijn lijstje van dingen die ik wilde doen. Natuurlijk is het ultiem als het fotografiewerk geprint wordt, en de keuze voor een boekvorm creëerde bij mezelf de uitdaging verder te gaan dan een editorial shoot. Zowel het stylistische aspect van de kleding van Charlie + Mary, het tijdloze van een print en het creatieve aspect van mijn eigen beeld, kwamen hier aan te pas en de uitdaging was dit tot een geheel te laten worden.’

THE VIEW CONCEPTS: ‘Bijzonder dat dit blijkbaar zo tot stand komt.’

LAILA: ‘En hoe werkt dat bij jullie, zo’n creatief proces?’

THE VIEW CONCEPTS: ‘Voor onze projecten raken we altijd geïnspireerd door dingen die óns overkomen en dingen die er in de wereld gebeuren, zoals maatschappelijke ontwikkelingen. Voor deze opdracht werden we sterk gedreven door de documentaire The True Cost – deze heeft echt onze ogen geopend. Het zou fantastisch zijn als wij voor de bezoekers van onze catwalkshow die eye-opener kunnen zijn. Tijdens onze show zullen in de visuals en muziek veel elementen van deze documentaire terug komen die mooi, schokkend en hoopvol zijn. We willen mensen via een andere vorm tot nadenken aanzetten.’

LAILA: ‘Wat houdt dat volgens jullie in, dat ‘mensen tot nadenken aanzetten’?’

THE VIEW CONCEPTS: ‘We willen mensen niks opleggen, maar delen graag onze visie – iets wat we bij THE VIEW CONCEPTS constant doen met de concepten en het online magazine. Dit is onze mening; kijk maar wat jij ermee doet. Vandaar dat we de show de open titel ‘And What About The Truth' hebben gegeven – een vraag in plaats van een stelling. Ons doel is dat mensen er achteraf over gaan nadenken en er zelf een antwoord op creëren.’

LAILA: ‘Is er tijdens jullie catwalkshow ook nog een link zichtbaar tussen de kleding en de visuals?’

THE VIEW CONCEPTS: ‘Onze show is ingedeeld in vier blokken; ieder blok weerspiegelt een ander perspectief en hierop is het totaalplaatje aangepast. Kleuren vormen de basis om een bepaald gevoel uit te drukken. We starten met donker en werken toe naar licht – van schokkend naar hoopvol. We hebben jouw project en het onze met elkaar in verbinding gebracht; zo komen prints die jij hebt gefotografeerd ook weer terug in onze visuals en op de catwalk.’

LAILA: ‘Ben benieuwd!’

THE VIEW CONCEPTS: ‘En wij naar jouw boek! Tevreden met het resultaat?’

LAILA: ‘Jazeker! Naast de modebeelden binnen dit werk heb ik me laten inspireren door details in kleur, textuur en lichtval.'

THE VIEW CONCEPTS: ‘Tipje van de sluier?’

LAILA: 'We hebben de shoot drie keer moeten verzetten vanwege het slechte weer. Uiteindelijk hadden we een prachtige dag te pakken om te schieten. Deze mooie dag is uiteindelijk de rode draad geworden. Vandaar ook de titel 'A Bright Day'.'

 

Er volgen meer details en we besluiten de recorder uit te drukken. Er moet nog genoeg aan de verbeelding worden overgelaten.

 

THE VIEW CONCEPTS: 'Zenuwachtig?'

LAILA: ‘Ik vind een eigen expositie altijd spannend, want ik houd er niet van om in de spotlights te staan. Maar ik ben natuurlijk heel blij dat mijn werk gezien wordt. Ik ben er trots op. Jullie?’

THE VIEW CONCEPTS: ‘Nu het steeds dichterbij komt, wordt het wel steeds spannender. We zorgen er in ieder geval voor dat alles zo goed mogelijk is voorbereid. En of we tevreden zijn: jazeker.’

We drinken nog een bak koffie, schieten wat kiekjes en wensen elkaar succes. Opdat we er iets moois van maken donderdag.

theview+lailacohendefweb3

theview+lailacohenweb5Foto's door Laila Cohen

spiritualiteit: imago-crisis

spiritualiteit: imago-crisis

opeens is iedereen creatief

opeens is iedereen creatief