viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

een diepgaande conversatie met designer jef montes

een diepgaande conversatie met designer jef montes

20150723_JefMontes_07_706-02.jpg

Vereerd en vol interesse hangen we aan de lippen van experimentele designer/ kunstenaar Jef Montes die 8 juli aanstaande met zijn show 'Experience' tijdens MBFWA op de proppen komt. Montes: de man die statements neerzet, scheikundige experimenten de vrije loop laat en niet terugdeinst voor wat naakt hier en daar.  

Zo Jef, jouw derde keer op Amsterdam Fashion Week. Nerveus? ‘Hm, ik heb er gemixte gevoelens over. Dit gaat wel een heel ander soort performance zijn. Normaal doen de modellen het werk, maar nu ga ik zelf vóór de schermen staan.’

Spannende keuze. Hoe komt dat zo? ‘Na mijn vorige show Resolver hadden veel mensen vragen/ opvattingen over mijn presentatie en de diepgang daarvan. Terplekke transformeerden de stoffen. Ze losten op door het water dat er overheen werd gegooid, waardoor de modellen uiteindelijk naakt liepen. Deze show was als het ware een momentopname van een experiment, maar het traject daarvoor en daarna is ook heel belangrijk voor mij als ontwerper. En dat proces, die diepgang, ga ik in mijn aanstaande show ook laten zien.’

 

"Het was niet per se mijn doel om een esthetisch plaatje neer te zetten, maar eerder om opschudding te veroorzaken."

 

We herinneren ons de gekte rondom Resolver nog. Hoe waren de reacties? ‘Resolver was een statement met betrekking tot de tijdgeest van nu: alles moet zo snel gaan, vooral als je kijkt naar Fast Fashion. Daarom heb ik er ook voor gekozen om mijn collectie tijdens de show totaal te vernietigen. Hij is destijds vaak bekeken, ook internationaal. Mensen hadden er gemixte gevoelens over en dat vind ik goed. Het was niet per se mijn doel om een esthetisch plaatje neer te zetten, maar eerder om opschudding te veroorzaken.’

PHOTO © 2016 TEAM PETER STIGTER FOR EDITORIAL USE ONLY WITH CREDITS

Hoe is jouw experimentele stijl tot stand gekomen? ‘Ik was tijdens mijn eerste jaar op ArtEZ wel een van de weinigen die zo ver ging met experimenten. Zo stak ik bijvoorbeeld dingen in de fik, gooide overal chemische stoffen op en fotografeerde mezelf naakt. Ik had geen gene. Vaak houden ontwerpers zich vast aan een bepaald trucje, maar ik probeer dat juist te doorbreken om mezelf niet te laten vervelen.’

Raak je snel verveeld? ‘Jazeker: dat is ook de reden dat ik nog niet commercieel ben gegaan. Als jonge ontwerper is het moeilijk om te overleven met weinig geld, maar toch wil ik die afstand met commercie behouden.’

Zijn we eigenlijk wel benieuwd hoe jouw kledingkast eruit ziet. ‘Tijdens de academie wilde ik elke dag een andere look, omdat ik toen sterk bezig was met de functie die kleding kan hebben op identiteit. Maar sinds ik werk tref je me eigenlijk simpelweg in een single pair of jeans en basic tees. Misschien heeft het ook wel te maken met zelfverzekerdheid. Nu vind ik die zelfverzekerdheid in mijn werk en is dat eigenlijk mijn identiteit geworden in plaats van mijn uiterlijk.’

Schermafbeelding 2016-07-06 om 12.01.22

We zagen via Instagram een foto voorbij komen met een gasmasker, ter voorbereiding op de Experience. Tipje van de sluier? ‘Komt-ie: Epoxy (thermohardende kunststof, red.). Hiermee zijn verschillende stoffen bewerkt.’

Zitten we 8 juli ook op een andere manier dan je normaal een show bekijkt? ‘Ja, dat ook. Ik werk met geluidskunstenaars, zodat je wordt geprikkeld door beeld en geluid. Dit geluid gaat het organische geheel vormen. Wat jullie ook gaan zien zijn de ‘opgedroogde’ versies van mijn collectie – oftewel stillevens van mijn vorige collectie. De Experience is een preview van Tormenta (de show die ik tijdens Paris Fashion Week ga presenteren) en Resolver was daar het eerste onderdeel van. Ik laat dus als het ware de openingslook zien, nog in ontwikkelingsvorm. Zes maanden later volgt het eindproces in Parijs.’

Tof dat je de shows op die manier aan elkaar koppelt. ‘Het komt eigenlijk voort uit mijn debuutshow, waarbij ik non-verbaal wilde communiceren dat ik indigo inkt gebruikte en al die blauwe creaties met de handen werden ingekleurd. Toen kwam er in mijn droom plotseling een fragment van een model (een soort heilige Madonna, want mijn show ging ook over religie) die als performance art inkt over zichzelf gooide en een standbeeld werd. Dit heb ik in mijn show vervolgens toegepast met TL buizen, hier stopte ik blauwe inkt in en liet de modellen dit – net als in mijn droom - over zichzelf heen gieten.’

Wat apart dat je dit in je droom zag. ‘Ja, zo geobsedeerd door mijn werk ben ik dus.’

Zoals je eerder vertelde was jouw vorige show een statement naar de huidige mode-industrie, maar hoe zie jij jouw toekomst als designer eigenlijk? ‘Ik probeer er niet te veel over na te denken, ik ben echt iemand die zijn gevoel volgt. Ik doe eigenlijk wat ik nooit heb durven dromen. Wat ik wel zou willen is mezelf zo door ontwikkelen zodat mensen me gaan herkennen aan mijn signatuur, en dat ik een belangrijk onderdeel ben geweest van de geschiedenis van mode.

En hoe zou je die signatuur omschrijven? ‘Daar ben ik nog naar opzoek, maar ik denk dat het iets te maken heeft met licht.’

 

'Ik vind bewustwording over de vergankelijkheid van kleding belangrijk.'

 

Maak je al jouw zakelijke keuzes op gevoel? ‘Ja meestal wel, en samen met mijn mentor. Nu heb ik bijvoorbeeld een samenwerking met Ballet National de Marseille / ICKamsterdam – een project waar ik erg naar uitkijk, omdat het heel erg te maken heeft met expressie; net als mijn laatste collectie. Het begin van deze collaboratie demonstreer ik tijdens mijn debuut op Parijs Fashion Week.’

Hoe ziet jouw ultieme mode-industrie er in de toekomst uit? 'Ik vind bewustwording over de vergankelijkheid van kleding belangrijk. Daarom reproduceer ik oude stukken; oude collecties transformeer ik weer in nieuwe ontwerpen.’

Een mooie duurzame gedachte. En wie inspireert jou? ‘Niels Klavers van Klavers van Engelen. Voor hem werkte ik in 2011 en hij heeft mijn ogen geopend met betrekking tot mijn ontwikkeling als kunstenaar.’

Oké, laatste vraag: waar word jij nou écht gelukkig van? ‘Linzensoep, reizen, alles wat nieuws is, uit mijn comfortzone treden en uitdagingen aangaan.'

Voor degenen die er vrijdag óók bij zijn; alvast een voorproefje van Montes' vorige show:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=UkdzsWdT3Ak[/embed]

 

Beeld: jefmontes.com

graduation show 2016 gerrit rietveld academie

graduation show 2016 gerrit rietveld academie

fantaseren met mate

fantaseren met mate