viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

een wijze les van willa stoutenbeek

een wijze les van willa stoutenbeek

willastoutenbeek.jpg

We leven in een wegwerpcultuur. Raken we ergens op uitgekeken, kopen we gewoon weer iets nieuws. We zijn rijk en hoeven dus niet zuinig met onze spullen om te gaan. En doen we dat wel, gaat het alsnog kapot. Want de echt slimme fabrikant doet aan planned obsolescence; ‘geplande veroudering’. Onze hersenspinsels stegen het hoofd uit. We bezochten Willa Stoutenbeek (33): recht voor z’n raap, down-to-earth en founder van duurzaam branded communicationbureau W.Green. We vroegen haar om verheldering en dat kregen we. Aangevuld met een dosis inspiratie.  

In 2013 hield je een TedTalk over ‘Sustainable Fashion’. Hierin vertel je dat jouw burn-out tot het besef van jouw consumptiegedrag heeft geleid. Hoe zouden generatie y/z dit bewustzijn naar een eerder moment in de tijd kunnen verschuiven? 'Poeh. We kunnen mensen laten zien dat het ook anders kan, op een inspirerende manier in plaats van een belerende. Dat is lastig, want there’s no time to waste. Ik weet niet of we dit moment eerder kunnen laten plaatsvinden, want ik denk dat een verandering van gedrag vanuit interne motivatie moet komen. Anders is het voor kortstondige duur of voelt het als ‘peer pressure’. Bewustwording op een inspirerende manier dus, bijvoorbeeld door documentaires of artikelen.'

'Of door Yoga. Als ik terugdenk is dat hetgeen wat bij mij bewustwording heeft gecreëerd, al heeft dat wel een tijd geduurd. In onze maatschappij met een overload aan informatie, meningen en verwachtingen die we continue ‘toegediend’ krijgen, is het heel lastig om vanuit jezelf te leren denken. Door uit de dagelijkse rush te stappen, bijvoorbeeld door Yoga, leer je op een semi-objectieve manier naar jezelf te kijken en na te denken. Dat begint bij lijf en voeding, en komt uiteindelijk bij kleding – dat laatste was het grootste obstakel in mijn leven.'

Dus onze gehaaste maatschappij is eigenlijk de oorzaak van het probleem m.b.t. de consumptiemaatschappij. Denk je dat we dit probleem kunnen oplossen? 'Ik hoop het, maar ik denk wel dat het echt bij bewustwording begint. En zelfkennis. Dat is lastig: er zijn zoveel issues waardoor je automatisch bij het verdiepen in het een, nóg een beerput opentrekt. Gevolg: nog meer zorgen omdat je weet welke shit is going on. Een never-ending story.'

'Het is belangrijk om niet te verzanden in negativiteit en uitzichtloosheid. Maar ik zie het als een dikke vette uitdaging: never a dull moment! Hoe je daar dan weer afstand van en een gezonde houding tegenover kunt nemen.'

 

‘De kern van het probleem zit in het feit dat we continu alles op de automatische piloot doen. Het gevaar zit erin dat we meegaan in deze digitale wereld en zelf geen beslissingen meer maken.’

 

Wat we ook mooi vinden aan jouw TedTalk, is de manier waarop je empathie toont en naar anderen luistert - als basis om alle problemen mee op te lossen. Hoe kijk jij aan tegen de huidige online wereld waarin we face-to-face contact met elkaar verliezen? 'Dat valt weer samen met de enorme hoeveelheid informatie en druk waaraan we blootgesteld worden. Ik ben geen heilige, ik doe het zelf ook. Ik leg mijn telefoon dan niet meer in de kamer waarin ik slaap (koop een wekker!), maar buiten ontkom je er niet aan. Ik denk dat er twee scenario’s mogelijk zijn: of we vergroeien met die dingen – en dat zijn we eigenlijk al, of er komt een tegenbeweging. De kern van het probleem zit in het feit dat we continu alles op de automatische piloot doen. Het gevaar zit erin dat we meegaan in deze digitale wereld en zelf geen beslissingen meer maken maar compleet gestuurd worden door marketing en dergelijke. Oké. Ik geef toe: The Walking Dead is echt heel vet. In mijn opzicht is het een sci-fipersiflage op onze maatschappij: de ‘walking dead’ zijn dan de mensen in onze wereld die compleet geleefd worden door marketing en automatisme, zelf geen beslissingen meer nemen en vechten tegen de kleine bewuste (wakkere) minderheid: mensen die zich hiertegen verzetten en een soort Utopia willen stichten. Super heftig om het zo te bekijken, maar ook er zijn veel vergelijkingen.'

 

Willa Stoutenbeek by THE VIEW CONCEPTS

 

Terug naar je koopgedrag. Hoe ga jij om met je interne conflict: het ene moment zie je schreeuwende fabriekswerkers en instortende gebouwen, het andere moment word je stiekem toch best wel lekker gemaakt met een nieuwe Kenzo x H&M-collectie. Wat moeten we doen? 'Ik neem mezelf in bescherming: ik kom (zo goed als) niet meer op die plekken. Het zijn slimme mensen die inspelen op je onderbewuste. Als ik COS, H&M, Zara, Weekday of &Other Stories binnenloop, vergeet ik al mijn idealen. Ze weten precies op welke knopjes ze moeten drukken om de automatische piloot aan te zetten: een 100% wollen trui maken die pre-cies! bij die ene rok past voor maar 40 euro. Terughangen dus, weglopen, spijt hebben en je dan beseffen dat je er bijna was ingetrapt. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk voor iedereen een eigen keuze.'

'Ik geloof niet in zwart-wit denken of in goed en slecht, hoor. Ik las laatst een artikel van iemand die zei dat ‘balans’ niet goed is. Ik denk juist dat balans wel goed is; maak je een uitschieter, zorg ervoor dat je dan weer recht komt te staan. Voel je dat je op dat moment echt schoenen van de Zara moet kopen, heb je alles overwogen en is dat voor jou de beste optie: doe het, maar ben je bewust van wat je koopt en waar je aan bijdraagt. Indirect houd je erbarmelijke omstandigheden in stand. Balans staat voor het niet doorslaan in het ene naar het andere. Naar bijvoorbeeld het extreme koopgedrag, waarin ik me heb begeven. Een platgeslagen woord, maar ik geloof wel dat het uiteindelijk daarop neer komt: het gaat om bewust worden, bewuste keuzes maken – dan komen we al een heel eind.'

 

‘Zij heeft zeker ook in de ELLE gelezen dat bio voeding hip is’, hoorde ik ze denken.'

 

Wat was jouw eerste stap naar een duurzamer leven? 'Dat begon met eten. Ik werd vegetariër toen ik negen was, dus ik denk dat ik wel al wat bewuster was. Gaandeweg mijn pubertijd ben ik dat wel een beetje verloren: ik vond mezelf too cool for school, zat in een Punkband, werd continu van school getrapt en wilde met van alles experimenteren. Op mijn 27e kreeg ik een burn-out en voelde dat ik beter voor mezelf moest zorgen. Ik liep de biologische winkels in – toen enkel nog geitenwollensokken winkels waar ik door lijkbleke gezichten werd aangekeken met mijn Chanel tas, shiny shoes en grote wollen jas. ‘Zij heeft zeker ook in de ELLE gelezen dat bio voeding hip is’, hoorde ik ze denken. Ik wilde daar niets mee te maken hebben en voelde mezelf too fashion haha. Gelukkig is er inmiddels veel veranderd.'

Je bent founder van W.Green. Hoe lastig is het om een duurzaam bedrijf te runnen? 'Het is moeilijk. Duurzame bedrijven houden gewoon minder over aan marketingbudget, waardoor er vaak veel meer van ons gevraagd wordt dan waarvoor we betaald worden. Daarbij is het een complexe wereld. We kregen laatst een aanvraag voor greenwashing. Dit is bijvoorbeeld wat H&M met de Conscious Collectie doet: heel veel marketingbudget investeren in duurzaamheid waardoor de perceptie van een bedrijf heel duurzaam is. In feite is de investering veel kleiner dan wat het oplevert qua positieve publiciteit. Niet duurzaam zijn, wel duurzaam lijken dus. Ik heb de man vriendelijk verteld dat wij dat niet doen en niet te koop zijn.'

Gaat er ook gewoon minder geld om in de duurzame industrie? 'Als je het goed uitlegt, is het inderdaad dat je er minder aan verdiend. Maar dit komt niet omdat er minder geld is, dit komt omdat elke partij ‘gewoon’ eerlijk wordt betaald: er wordt meer geïnvesteerd in duurzame ingrediënten en grondstoffen, eerlijke handel en goede arbeidsomstandigheden. De boer verdient meer, dus jij verdient minder.'

Logische koek. Waar word jij gelukkig van? 'Elke dag even stilstaan bij wat ik heb. En af en toe flink uit de band springen.'

Foto's: Tulip Prihantari - THE VIEW CONCEPTS.

het amstelpark als tropische oase

het amstelpark als tropische oase

de verdomde kalverstraat

de verdomde kalverstraat