viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

blote borsten en mannelijke schilders

blote borsten en mannelijke schilders

bloteb.jpg

Visualiteit is gegenderd: mannen en vrouwen kijken op verschillende manieren en ervaren ontvangende blikken op een verschillende manier. Deze verschillende manieren van kijken zijn voor een deel cultureel bepaald en worden dan ook in onze cultuur – zoals bijvoorbeeld kunst – gereflecteerd. Een paar weken geleden schreef collega Elanur over de male gaze en de enorme dikke middelvinger die we hiernaar moeten opsteken. Helaas werd tijdens een reis naar Wenen maar weer bevestigd hoe deze male gaze het kunst– en museumwezen domineert. Een bezoek aan een stad is voor mij niet compleet zonder een bezoek aan (meer dan) een museum. Zo bezocht ik in wenen zowel het Kunsthistorisch Museum Wien als de collectie in het paleis Belvedère. Het Kunsthistorisch Museum herbergt een collectie vol Italiaanse, Spaanse, Vlaamse en Nederlandse meesters en het aantal must see schilderijen is dan ook aanzienlijk. En het zijn juist deze schilderijen die vaak in het teken staan van de male gaze.

Maar waarom zouden deze, soms eeuwenoude schilderijen, nu nog van betekenis zijn voor de objectificatie van vrouwen? We weerspiegelen ons aan beelden in cultuur, en als we cultuur willen veranderen moeten we die cultuur bekritiseren. De Engelse essayist en schilder John Berger bespreekt deze blik in het tweede deel van zijn serie Ways of seeing. De aflevering wordt geopend door zijn kenmerkende woorden: ‘Men dream of women. Women dream of themselves being dreamt of’. In een half uur bespreekt Berger hoe bepaalde klassieke verhalen – zoals Susanna en de ouderlingen, onder andere geschilderd door Rembrandt en Tintoretto – doordrenkt zijn van deze blik en hoe vrouwen in deze schilderijen geobjectificeerd worden. Conlusie: mannen staan volgens Berger op een andere manier in de ruimte, en projecteren zichzelf naar buiten. Vrouwen nemen een andere plek in de ruimte in en moeten zich constant bewust zijn van zichzelf.

Maar zijn deze schilderijen niet een enorme ver-van-ons-bed-show? Berger’s idee dat vrouwen constant zelfbewust moeten zijn en zich op een andere manier in de ruimte bewegen dan mannen, tekent nog steeds veel problemen die vrouwen op een dagelijkse basis moeten tackelen. Van catcalling tot het hebben van een politieke stem: we zijn ons altijd bewust van wat we doen en worden altijd onder een loep gelegd.

Geschreven door Willemijn Schmidt

 

Beeld: Alisa Aiv

 

de schuld van de generatiekloof

de schuld van de generatiekloof

woede maakt lelijk

woede maakt lelijk