viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

perfecte koppen niet te stoppen

perfecte koppen niet te stoppen

mond.jpg

Cathelijne’s feministische reis – deel 4 ‘Perfect!’ Wat is dat eigenlijk? Een woord, dat ons met name door de mode-industrie lijkt te worden opgelegd. Perfecte knappe koppen waarmee we elke dag geconfronteerd worden zodra we de deur uitstappen. De hoofden van die perfecte gezichten op de covers van de modebladen bij de Kiosk op of dat ‘perfecte’ model, die je al lachend opwacht in het tramhokje.

Waarom kijken we? Is het omdat we ons hier tot aangetrokken voelen en verslaafd zijn aan het maken van vergelijkingen? Maar waar kijken we eigenlijk precies naar? Kijken we naar de kleding, het totaalplaatje of zien we alleen dat ‘perfecte’ gezicht? Een gezicht, dat volgens een grote commerciële industrie een perfect gezicht is, althans zo verkopen ze het. Is dit het universele beeld van perfectie?

In modebladen zoals Vogue of Harper’s Bazaar werden vrouwen in 1920 door mannelijke fotografen weergegeven als koude en bijna mechanische ‘perfecte’ wezens. Toen werd een perfecte illusie geschapen door de man, en de mode-industrie verspreidde met liefde deze werkelijkheid verder de wereld in. Maar is dat voor ons allemaal ‘perfect’? Kan 'perfectie' een collectief goed zijn?

We zijn allemaal anders en natuurlijk kun je het er met meerdere mensen over eens zijn dat iets mooi of lelijk is. Maar perfectie heeft niet één betekenis. Is deze zogenaamde universele vorm van perfectie - gecreëerd door fotografie/ de mode-industrie - echt iets wat we moeten ambiëren? Volgens invloedrijke feminist, schrijfster en fotograaf Diane Neumaier (eind jaren '60) kan het beeld van de vrouw op veel meer vlakken bepalend zijn voor het algehele vrouwelijke beeld. Misschien moeten we dan maar eerst beginnen met het vaststellen dat er niet één code voor schoonheid is en dat juist imperfecties ons op verschillende manieren perfect maken. Deze imperfecties onderscheiden ons.

Een modefotograaf, die juist die imperfecte perfectie laat zien en ons laat realiseren hoe mooi dat kan zijn, is Nederlandse fotograaf Carlijn Jacobs. Jacobs streeft in haar werk niet naar de veelvoorkomende perfectie in de mode-industrie, maar maakt juist imperfecties van vrouwen zichtbaar. Hiermee opent ze de blik op een andere variant van het vrouwbeeld.

'Wat is perfect?' Wij zijn perfect. En nu maar hopen dat ik hier morgenochtend zelf aan denk als ik in het tramhokje sta.

 

Over sensueel, sexy en licht feministisch gesproken: dit zijn de vrouwen van illustratrice Sam Janssen.

 

Carlijn Jacobs

Beeld/header: Carlijn Jacobs

 

het quasi-feministische pussyalbum van poyraz tezcan

het quasi-feministische pussyalbum van poyraz tezcan

de grootste talenten van de willem de kooning academie

de grootste talenten van de willem de kooning academie