viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

schilderkunst: eenrichtingsverkeer of dialoog?

schilderkunst: eenrichtingsverkeer of dialoog?

schilderen.jpg

In een wereld waar kaartjes voor de Amsterdamse Museumnacht bijna net zo gewild zijn als die van Lowlands een paar jaar geleden, zouden we toch denken dat het wat beter gesteld zou zijn met de aandacht voor musea bij onze medemens. Een kleine discussie met een van mijn kunstvrienden veegde dit idee helaas van de kaart. Want in een wereld waar wij gewend zijn aan constante prikkels en entertaining in de meest uiteenlopende vormen, is staren naar een schilderij -eerlijk gezegd-  nogal saai. Naast mijn reactie op het schilderij, het zij herkenning of waardering, doet het schilderij niks terug. Of lijkt dat alleen maar zo?

Zo stond ik een tijdje geleden voor een schilderij van Rembrandt – Ohhhh een Rembrandt! – waarna ik met gefronste wenkbrauwen naar het donkere werk bleef turen. Naast mijn aanvankelijke reactie bleef er maar één gedachte over: ‘Nou, lekker boeiend’.

Mijn kunstvriend wist mijn Rembrandt-ervaring verder uit te leggen. Schilderkunst was in de zeventiende eeuw een medium. Zoals Instagram nu. Ik, met al mijn voorliefde voor cultuur en kunst, herken de symboliek en de boodschap in het schilderij niet, waardoor de betekenis aan mij verloren gaat. Een soort miscommunicatie dus, tussen Rembrandt en mij.

Ik ben niet het enige slachtoffer van deze miscommunicatie. Musea doen hun best om met interactieve tentoonstellingen, gallery walks met conservatoren en uitgebreide gidsen ons te voorzien van prikkels die wij kunnen begrijpen, zodat we met het schilderij kunnen communiceren. Ik verheug me nu al op een onderonsje.

Beeld: Hair by Sam McKnight

we worden in de smiezen gehouden

we worden in de smiezen gehouden

een stoffige, doch adembenemende fotoserie door elisa chaudet

een stoffige, doch adembenemende fotoserie door elisa chaudet