viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

een kritisch modisch gesprek met zazi vintage in berlijn

een kritisch modisch gesprek met zazi vintage in berlijn

jeanne-1.jpg

Jeanne de Kroon, de jonge vrouw die het fenomenale idee bedacht genaamd Zazi Vintage: vintage kleding uit voornamelijk India omgieten tot de droomjurk van elke vrouw. Ze sprak met ondergewaardeerde vrouwen over de hele wereld en geeft hen - de 'collectors' - betaald werk door hen op zoek te laten gaan naar de mooiste stoffen. Voor haar laatste collectie Chapter 3, die eind dit jaar uitkomt, werkt ze met 80 jaar oude handgeborduurde vintage stukken en afgekeurde stoffen uit de regio. 'Door het verhaal van de vrouw te delen die het heeft gemaakt, hoop ik bij te dragen aan het identificatieproces'. Women empowerment, gelijkheid en een beter milieu. Inmiddels woont ze in Berlijn, reist ze de hele wereld over en maakt ze nog veel meer dan alleen jurken. We grepen haar voor een interview. Wanneer ben je Zazi Vintage begonnen? 'Toen alles op één moment samenkwam na mijn laatste reis naar India: de filosofie lessen die ik volgde, de vele ervaringen door mijn reizen waar ik zwetend met de lokale vrouwen overleg had over glittertopjes en zijden hoedjes en het besef dat ik vond dat ik hier iets mee moest doen.'

 

De motivatie van mij was om een klein beetje licht te brengen in de duistere kant van de mode industrie.

 

Wat was de grootste drijfveer om Zazi Vintage te beginnen? 'Vrouwen en gelijkheid. De gesprekken met de vrouwen in landen waar ik kwam, inspireerden me om Zazi te starten. De manier waarop vrouwen elkaar inspireren, onzeker maken, sterker laten voelen en met elkaar communiceren. Daarnaast heeft mode altijd een grote rol gespeeld in mijn leven en zie ik het als een medium voor verbale en non verbale communicatie tussen vrouwen. Of het nu mijn moeder was die in de lokale Albert Heijn flaneerde met een jurk uit de jaren 20, de Ethiopische vrouw die mij haar Orthodox Christelijke outfit gaf om minder lastig te worden gevallen door de lokale mannen of de Nepalese vrouw in Kathmandu die mij haar oude Bollywood Sari top gaf, omdat ze vond dat zwart niet mijn kleur was (wat er trouwens ook voor zorgde dat ik voor het eerst uit een donkere fase uit mijn leven kwam).'

'De filosoof Kant schreef dat inspiratie leidt tot motivatie, en motivatie leidt tot actie. De motivatie van mij was om een klein beetje licht te brengen in de duistere kant van de mode industrie, want dat is wat mensen vaak vergeten: er zit vaak een duister verhaal achter de kleding die ze dragen. Mijn actie was dan om niet bijzondere bestaande kleding een tweede leven geven, op zo’n manier, dat vrouwen in de landen waar de kleding vandaan komt er iets aan hebben.'

Welke boodschap moet Zazi Vintage uitdragen? 'Mijn generatie is opgegroeid met een ongelofelijke fluïditeit van identiteit. Als ik naar de rollen kijk die ik zelf alleen al heb gespeeld de afgelopen jaren, onbewust en bewust: van mantelpakjes-met-hoge-hakken-Jeanne, de net-aangekomen in Berlijn-Jeanne en de Jeanne die dacht dat Berghain echt super tof was inclusief de Zwarte outfit tot de ‘hippy glitter India princess’ Jeanne. Opgroeien in de wereld van nu is een groot feest met eindeloos veel mogelijkheden. Het enige probleem bij veel keuzes die we maken is dat bewustzijn vaak ontbreekt.'

De boodschap van Zazi: wees je bewust van de rol die je speelt en het verhaal dat je vertelt door wat je draagt.

 

Voor mij moet mode gemaakt worden voor vrouwen om elkaar te versterken, en niet om vrouwen 18 uur in een tl-verlichte fabriek te laten werken met een luier aan omdat ze niet naar de wc mogen.

 

Je bent model geweest, heeft de modellenwereld invloed gehad op je keuze om Zazi Vintage te starten? 'Ik ben opgegroeid met een bepaald vrouwenbeeld. Waar mijn moeders generatie het idee van de werkende vrouw kreeg met YSL powersuits, kreeg ik het ideaal van een lingeriemodel dat in flikkerende lichten over de catwalk liep. Nederlandse Topmodellen waren mijn ultieme ‘vrouw’ door de ongelofelijke hoeveelheid aan media-aandacht.'

'Gelukkig kwam ik er snel achter dat deze idealen de inhoud hadden van een borrelnoot en het allesbehalve glamour was. Ik kon me geen supermodel herinneren die fantaseerde over wat ze wilde verbeteren in de wereld, behalve dingen als ontbijt, make-up en het aantal keer sporten in de week. Ik merkte dat ik me niet meer fijn voelde bij het werken met commerciële bedrijven die enorme hoeveelheden kleding produceren. Voor mij moet mode gemaakt worden voor vrouwen om elkaar te versterken, en niet om vrouwen 18 uur in een tl-verlichte fabriek te laten werken met een luier aan omdat ze niet naar de wc mogen - om vervolgens in het Westen te worden verkocht voor een onfatsoenlijk lage prijs. En om hier dan in magazines te verschijnen, gedragen door mijn eigen gefotoshopte modellenhoofd.'

Wat zou je willen toevoegen aan de wereld? 'Fysiek niks, wat we hebben al meer dan genoeg. Niet-fysiek zou ik graag een beetje meer liefde toevoegen.'

 

Onzekerheden kunnen uiteindelijk je sterkste kanten zijn.

 

Waar vind je je stoffen? 'Ik werk nu samen met een lokale organisatie in India (Institute of philanthropy and humanitarian development), waar ik samen met een collector oude stoffen heb gevonden in de regio en in combinatie met gerecyclede materialen zijn we nu bezig met een collectie. Een collectie produceren zonder fysiek iets aan de wereld toe te voegen, dat kan een groot verschil maken op kleine schaal. Door een collectie te ontwerpen, kan ik nu niet één vrouw een stabiel inkomen geven maar 25 vrouwen. Ik hoop in de toekomst dit in meerdere landen te doen door gebruik te maken van oude vintage materialen die uit die regio komen.'

Op je website vertel je dat je het belangrijk vindt om te leren van de vrouwen die je ontmoet. Wat is de belangrijkste les die jij tot nu toe van hen hebt geleerd? 'Dat onzekerheden uiteindelijk je sterkste kanten kunnen zijn. Het zijn de kleine spiegeltjes die je laten zien wat er van jou uniek is en niet binnen een norm past.'

Wat is jouw view op Fast Fashion? 'Als je erbij stil staat en de ketting van ‘Fast Fashion’ volgt, dan is het bizar dat het wereldwijd niet allang verboden is. Neem genetisch gemodificeerd katoen, wat niet alleen het land kapot maakt maar ook zelfmoord oorzaak nummer één is onder de boeren in het zuiden van India. Daarna gaat het door naar de onethische fabrieken waar vrouwen dagen en nachten in verschrikkelijke omstandigheden moeten werken voor een minimum loon, om het vervolgens te kunnen tonen aan het westerse publiek met slimme marketingtrucs. Van alle tientallen collecties die modegiganten uitbrengen wordt er 40 procent weggegooid of vernietigd en dit wordt meestal weer terug gezonden naar het land van oorsprong om daar vervolgens in torenhoge ‘landfills’ te komen.'

'Mode is een abject begrip voor me geworden. Het grote probleem met mode is dat het te abstract is: we kunnen onze winterlaars, gemaakt door een arme vrouw in Bangladesh, nu eenmaal niet relateren aan de grote wereldproblemen zoals klimaatverandering. Zonder identificatie is er geen inlevingsvermogen en zonder inlevingsvermogen geen empathie, waardoor het heel moeilijk is om verandering te brengen op een grotere schaal.'

Waarom Berlijn? Berlijn geeft je het gevoel dat je alles kan zijn en kan creëren zonder financiële of sociale druk. In Nederland voel ik me naakt, daar doe je normaal al gek genoeg. Berlijn is voor mij het ultieme decor en podium geworden van het leven dat ik wil leiden. De combinatie van het studeren van oude Duitse ontologie en de vele subculturen die hier in het extreme lopen, hebben mij mede gevormd en geïnspireerd om mijn idealen te vertalen. Naar @Zazi Vintage.

Interview door Flora de Vries

 

2

 

1476194408655

 

1476194470849

samen één in de straten van new york

samen één in de straten van new york

de wereld had een sprookje kunnen zijn

de wereld had een sprookje kunnen zijn