viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

digitaal gemanipuleerde zelfportretten door tobias groot

digitaal gemanipuleerde zelfportretten door tobias groot

tobias.jpg

In de rubriek de generatie met nieuwe ideeën laten we ambitieuze creatieven met visie aan het woord. Over hun visie op de dagelijkse dingen. Hun dagelijkse dingen. Met dit keer: kunstenaar Tobias Groot. Tobias Groot kenmerkt zich aan zijn grote fascinatie voor de virtuele wereld en haar absurditeit. Tijdens Offscreen laat hij zijn fotografie en digitale animaties dan ook samensmelten en biedt hij een representatie van de werkelijkheid. Seksueel getinte zelfportretten die je doen twijfelen aan de waarheid. 

"Toen ik voor mijn vijfde verjaardag een Playstation 1 cadeau kreeg, ben ik gefascineerd geraakt door virtuele werelden en absurde situaties. Waar ik lang heb gedacht dat gamen enkel iets was waarmee ik de tijd verdreef, begin ik me steeds meer te beseffen hoe belangrijk die invloed is geweest op de manier waarop ik mijn werk ontwikkel. Tijdens de opkomst van social media heb ik mezelf Photoshop aangeleerd om interessantste profielfoto’s te kunnen maken. Hiervoor manipuleerde ik zelfportretten om zo een soort virtuele identiteit te fabriceren. Hier begon mijn conceptuele werk zich te ontplooien.

Tijdens mijn toelating bij de KABK in Den Haag heb ik mezelf aangeleerd om ontzettend te reflecteren op mijn leven en de keuzes die ik maak. Op die manier kan ik mijn vaak intuitieve werkwijze een doordacht en conceptuele basis geven. Nu ik op het Rietveld zit begint mijn zelfontdekking pas echt. Omdat ik nu de vrijheid krijg om me te uiten zoals ik dat zelf wil, word ik me bewust van mijn visuele en thematische voorkeuren.

Dominant binnen mijn werk is het gebruik van digitaal geconstrueerde figuren. Deze avatars zijn een soort leeg canvas dat je juist wel of niet iets menselijks kunt geven. Ik vind ze een perfecte tool voor het vertalen van mijn gedachtes. Aangezien het werk dat ik maak vaak zelfonderzoek is, verwerk ik mijn persoonlijke ervaring dan weer in een nieuw project. Waar ik me nu vooral op richt is het construct van identiteit en seksualiteit. Het is iets dat voor ieder persoon vanzelfsprekend en statisch lijkt, maar wanneer je begint te reflecteren, je toch met veel vragen blijkt te zitten. Met mijn werk probeer ik antwoorden te vinden op die vragen en de grenzen van deze thema's op te zoeken. Hierbij blijft het digitale aspect altijd belangrijk, omdat ik een sterke fascinatie voor de internetcultuur en haar oneindigheid van mogelijkheden heb.

Daarnaast omvatten mijn beelden vaak een dubbele laag sinds ik me erg bewust ben van esthetiek, maar ik de conceptuele kant ook heel belangrijk vind. Daarom probeer ik vaak een aantrekkelijk beeld te maken waar mensen graag naar kijken, en waar de betekenis niet direct op de oppervlakte ligt. Dit door herkenbare dingen een vervreemdende twist te geven, waardoor je niet direct weet waarnaar je zit te kijken.

Op 9 maart aanstaande presenteer ik mijn werk tijdens Offscreen in de SSBA Salon, waarin er vragen worden gesteld over het verschil en de invloed van ons online en offline bestaan. Iets dat vanwege de representaties van de identiteiten in mijn werken, perfect aansluit. In dit project heb ik geprobeerd om fotografie en digitale animaties te laten samensmelten. Fotografie wordt vaak gezien als een representatie van de werkelijkheid, en computerbeelden juist als het tegenovergestelde daarvan. Door zelfportretten in deze digitale beelden te verwerken ontstaat er een dualiteit tussen wat ‘waar’ is en wat niet. Je vraagt je af of deze beelden een representatie zijn van een mens of van een computer. De beelden bevinden zich tussen bewegend en stilstaand beeld, het zijn video's, maar ze hebben geen begin of eind.

Hiermee wil ik het publiek een vreemde vertaling van het menselijk lichaam laten zien. Het beeld wordt gegenereerd door een computer, het betreft het menselijk lichaam, maar heeft vrijwel niets met de fysieke realiteit te maken. Ik wil de kijker verwarren en zich af laten vragen waar naar er gekeken wordt. Zodat de kijker zich opnieuw afvraagt wat fotografie nu eigenlijk is."

Door: Tobias Groot

de generatie met irreële verwachtingen

de generatie met irreële verwachtingen

slachtoffer van je eigen digitale ideologie

slachtoffer van je eigen digitale ideologie