viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

melancholie in een door geluk geobsedeerde maatschappij

melancholie in een door geluk geobsedeerde maatschappij

melancholie.jpg

De grote roze wolk sluimert boven onze door geluk geobsedeerde maatschappij en kleurt grijs. Hij vult zich met donkere gevoelens, die veel te lang zijn verstoten. Opgekropt of ontkent. Zoute druppels storten naar beneden. Ontstaat er eindelijk ruimte voor melancholie in 'our world of happiness'? Het taboe op het ervaren en uiten van donkere gevoelens is nog steeds niet doorbroken. Dit is opvallend in een tijdsgeest waarin steeds meer individuen kampen met emotionele gezondheidsproblemen. Toch breekt een kleine voorhoede met de heersende 'geluks-norm': zij besluiten melancholische gevoelens op creatieve wijze te delen met de buitenwereld. Een mooi signaal die deze beweging weerspiegelt is het ontwerp van kunstenares Nel Verbeke. Met de objecten uit haar 'Embrace melancholy' collectie omarmt zij minder leuke gevoelens. Haar collectie is ontstaan vanuit het curieuze gegeven dat melancholische gevoelens inherent zijn aan de mens, maar onze leefwereld hier niet op is aangepast.

Dat het vreemd is dat we geen ruimte bieden voor melancholie vindt ook fotografe Maud Fernhout. Met haar fotoserie 'What real men cry like' toont zij hoe ironisch het is dat we de natuur onderdrukken door niet te huilen. Tasha Tylee is nog zo’n fotograaf die de esthetiek van melancholie omarmt. In haar fotoserie 'Cry baby' laat zij haar vrienden huilen onder de douche. Tranen weerspiegelen volgens haar de schoonheid en kwetsbaarheid van verdriet. Het is opmerkelijk dat het statement “Cry baby cry”, dat in 1968 bekend werd door een nummer van The Beatles, op steeds meer plekken op popt. Aanstaande donderdag exposeert ook fotografe Sophie de Vos haar werk 'I'm fine' tijdens ons evenement Offscreen, waarbij ze de vraag 'hoe gaat het' aan de kaak stelt, met het vaak onoprechte antwoord 'goed'.

Echt taboedoorbrekend op het gebied van melancholie zijn Edward Honaker en Laura Hospes, beide ondergingen zij een depressie. De donkere gevoelens tijdens deze periode wisten zij vast te leggen door middel van zelfportretten. Via social media, de plek van overdreven geluks-openbaringen, deelden zij hun rauwe en intieme beelden. Juist door deze gevoelens hier te tonen breken zij met de norm en het idee dat we alleen de gelukkigste versie van onszelf mogen laten zien.

Door de toenemende openbaringen van melancholie groeit het gevoel van acceptatie en wordt er richting gegeven aan een maatschappij waarin meer ruimte is voor donkere gevoelens of emotionele gezondheidsproblemen. Zoute druppels; ze kussen wangen, storten neer en overspoelen de obsessie voor geluk. Langzaam kleurt de lucht weer helderblauw.

Beeld: unknown

 

Offscreen: de invloed van online leven op offline bewegen Donderdag 9 maart, SSBA Salon 19:00 - 22:00 Door The View Concepts

 

olga kortz en haar fictieve wereld van wrange liefdesverhalen

olga kortz en haar fictieve wereld van wrange liefdesverhalen

het taboe rondom mannelijke seksualiteit door michelle hèlena janssen

het taboe rondom mannelijke seksualiteit door michelle hèlena janssen