viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

‘we moeten de mysteries uit het dagelijks leven niet willen oplossen.’

‘we moeten de mysteries uit het dagelijks leven niet willen oplossen.’

De generatie met nieuwe ideeën: zij die de wereld vanuit een ander perspectief bekijken en hun scherpe visie doorvoeren in alle bewegingen die ze maken. Zij die zichzelf kritisch in de spiegel bekijken, taboes doorbreken, soms veel van het leven begrijpen, maar soms ook helemaal niets. Samen met fotograaf Sophie Hemels spraken we af met ambitieuze creatieven met wie we dolgraag even in de spiegel wilden kijken. Over de rol van onze generatie in de huidige tijdsgeest en hoe ze daarop inspelen met hun werk.

Ontmoet regisseur Emma Westenberg.

'Vroeger, toen ik nog een tiener was, dacht ik dat als ik eenmaal volwassen zou zijn, ik de wereld beter zou gaan begrijpen. Nu ik dan eindelijk volwassen ben, blijkt dat ik alleen maar minder van de wereld begrijp. Maar dat is niet erg. We moeten de mysteries uit het dagelijks leven niet willen oplossen, weet ik nu. Mysteries zorgen juist voor kunst, film en muziek en dus moeten we die geheimzinnigheden omarmen. We hoeven niet alles te weten.

Deze gedachte lijkt niet te passen in de gedigitaliseerde maatschappij waarin wij leven. Door de oneindige stroom aan informatie denken we van alles op de hoogte zijn en zijn we op zoek naar meer, en meer - terwijl alles er al is. We lijken steeds meer grip te krijgen op de natuur en op onszelf. Tegelijkertijd worden we steeds afhankelijker van de apparatuur die we besturen, en gaan we als cyborgs - een fysieke samensmelting van mens en machine - door het leven. Interessant, maar ook onnatuurlijk.

Nu ik ouder ben heb ik nog steeds de behoefte om alles te begrijpen, maar zet ik dat juist in bij het maken van mijn films. Ik onderzoek de dingen die ik niet helemaal kan vatten. Wat ik het meest bizarre vind aan de mens, vooral in deze gedigitaliseerde maatschappij, is dat zodra we ons in groepen gaan bewegen, er nieuwe normen en waarden centraal staan. Die ongrijpbare bewegingen van de mens, diep ik uit in mijn films. Zo draait mijn nieuwste speelfilm om hoe we ons bewegen in een situatie van vrijheid en diversiteit.

Wat ik zo mooi vind aan film is dat het je vanbinnen kan raken, en je er een stukje van jezelf in kunt herkennen. Je kunt film, in tegenstelling tot beeldende kunst, niet meenemen. Het is een beleving, en dus iets wat je meeneemt in jouw ervaringen van het leven. Met mijn films probeer ik geen moraalridder te spelen, maar ik wil ze een beginpunt laten zijn voor de gedachten van de kijker. Ze mogen af zijn, maar met een ambigu gevoel. Ze moeten een onbeantwoorde vraag blijven, een mysterie. Net als het leven.'

- Emma Westenberg, regisseur.  

 Emma Westenberg door  Sophie Hemels

Emma Westenberg door Sophie Hemels

Eerder gepubliceerd in de eerste printversie van VW mag. 

Emma Westenberg @emmawestenberg             
Sophie Hemels @francismorrismorrison   

feministische dialoog met de broer van roos

feministische dialoog met de broer van roos

geluk moet je zelf zoeken

geluk moet je zelf zoeken