viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

geluk moet je zelf zoeken

geluk moet je zelf zoeken

Geluk. Het woord had me al gevonden, voordat ik er überhaupt naar zocht. In het tijdschriftenpad van de Albert Heijn. Vijf magazinecovers beloven mij het ultieme geluk. In slechts tien stappen. Ondertussen zingt Pharrell Williams op de achtergrond over “happiness is the truth”. Het geluk is onvermijdbaar en lijkt overal aanwezig, maar wat is de echte waarheid achter hedendaags geluk?

In onze maatschappij wordt geleefd vanuit het idee dat geluk maakbaar is. Individuen worden verantwoordelijk gesteld voor hun eigen geluk, en dus wordt er massaal naar dit ideaal gezocht. Op het pad richting geluk zie ik mijn generatie struikelen over maatschappelijke en mentale kwesties. Wij – hoogopgeleide stedelijke twintigers – zijn de pioniers van de prestatiemaatschappij. Spreken woorden als succes en geluk in een adem uit. Streven continu naar het hoogst haalbare, binnen ons werk, onze opleiding en zelfs in de liefde. Alles moet beter, mooier en groter. Wanneer hoge ambities botsen met de werkelijkheid, en er niet getipt kan worden aan het ideaalbeeld, liggen negatieve emoties op de loer. Maar waar komt ons ideaalbeeld eigenlijk vandaan? Dit ideaalbeeld is iets wat de maatschappij ons oplegt en wat we ervaren door continu naar anderen te kijken. Ons geluk wordt dan ook onbewust gespiegeld aan zij die het nét iets beter hebben. Vanachter onze telefoons duiken we in de ogenschijnlijk perfecte levens van bekenden en onbekenden. Wanneer ons eigen gras al prachtig groen is, lijkt dat van de buurvrouw goud. En dus wordt er gezocht naar manieren om dit te evenaren en het eigen geluk of succes te maximaliseren.

In deze zoektocht naar geluk fungeert de geluksindustrie als kompas. Magazines als Happinez, Oprah Winfrey of het zoveelste hulpboek tot succes, allemaal wijzen ze ons in de richting van een gelukkiger en succesvoller leven. Of, dat is wat we denken. De geluksindustrie schetst een vertekend beeld van de werkelijkheid en maakbaar geluk is een illusie. Sinds wanneer kan zoiets ongrijpbaars en persoonlijks als geluk omgevormd worden tot een product? Liefde is toch ook niet te koop? De geluksindustrie kan ons geen geluk beloven en dit leidt dan ook enkel tot tunnelvisies: met z’n allen recht vooruit, oogkleppen op, in tien stappen richting hetzelfde geluk.

Terwijl de zoektocht naar geluk steeds homogener wordt en het geluk van ons beeldscherm spat, raken we verblind voor de werkelijkheid. Laten we de online geluksbubbel daarom eens lekprikken. Zodat we neerstorten in de realiteit. Op de met onkruid overwoekerde kiezeltegels van je shagrokende buurman. Hij op zijn plastic tuinstoel die iedereen zo joviaal groet en geniet van weinig. Laten we afwijken van het door de maatschappij gecreëerde gelukspad. Het geluk niet ver weg zoeken, maar het dichtbij vinden. Door niet het pad hier naartoe te volgen, maar andere wegen in te slaan. Want achter de geborduurde vitrages op nummer tien, daar schuilt het pure geluk. Na zestig jaar huwelijk zijn Jan en Nel nog altijd smoorverliefd.

Tot morgenmiddag dus. Met een bakje kibbeling en remouladesaus, bij de visboer op de hoek

 

Eerder gepubliceerd in de eerste printversie van VW mag. 

Beeld: California Portrait (Unknown)

 

‘we moeten de mysteries uit het dagelijks leven niet willen oplossen.’

‘we moeten de mysteries uit het dagelijks leven niet willen oplossen.’

meisjeshart

meisjeshart