viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

'er leeft nog maar één taboe: mens zijn'

'er leeft nog maar één taboe: mens zijn'

De generatie met nieuwe ideeën: zij die de wereld vanuit een ander perspectief bekijken en hun scherpe visie doorvoeren in alle bewegingen die ze maken. Zij die zichzelf kritisch in de spiegel bekijken, taboes doorbreken, soms veel van het leven begrijpen, maar soms ook helemaal niets. Samen met fotograaf Sophie Hemels spraken we af met ambitieuze creatieven met wie we dolgraag even in de spiegel wilden kijken. Over de rol van onze generatie in de huidige tijdsgeest en hoe ze daarop inspelen met hun werk.

Ontmoet modeontwerper Camiel Fortgens

camiel.jpg

‘Eigenlijk heb ik een hekel aan mode. Mode gaat tegenwoordig over oppervlakkige, uiterlijke trends. Door de doorbraak van de gevestigde orde in de jaren negentig en het feit dat vele taboes werden doorbroken, is mode stil gaan staan in haar kunstvorm. Mode was kritisch op de samenleving, maar tegenwoordig lijken we allemaal binnen een perfect plaatje te willen passen.   

De maatschappij wordt weerspiegeld door het beeld dat wij zien; een beeld dat vaak gemaakt is of enkel een stukje van de werkelijkheid toont. Iets dat voortkomt uit de komst van het internet, omdat alles “maakbaar” is geworden, en hiermee dus ook onze eigen waarheden. Als ik kijk naar taboes van nu, leeft er naar mijn mening nog maar één: mens zijn. Men lijkt zich te verstoppen voor zichzelf. Voor het pure, het imperfecte.

In mijn werk probeer ik die menselijkheid, de imperfectie en een soort ongemakkelijkheid terug te brengen. Dit doe ik door elementen uit de samenleving uit te vergroten of uit te lichten, door er een vraag over te stellen. Mode lijkt maar mode, maar mode speelt een heel belangrijke rol binnen de identiteit van mensen en hun perceptie, hun sociale contacten en dus binnen de wijze waarop onze maatschappij vorm krijgt. Daarom gebruik ik liever het woord kleding, omdat het is afgeleid van een werkwoord: kleden. Mode gaat tegenwoordig over modetrends, maar met mijn kleding reflecteer ik op sociale trends. Dit trek ik bijvoorbeeld door in mijn materiaalkeuze of de vormen die ik creëer. Mouwen kunnen verschillen van lengte, naden zijn niet perfect en niets is symmetrisch.                    

Het gevoel dat ik vang in de maatschappij, probeer ik om te zetten in een reactie, een verhaal. De komende jaren hoop ik een groot genoeg bereik te hebben, zodat er gezien zal worden wat ik wil vertellen en ik hiermee menselijkheid kan presenteren. Zodat de mens op de lange termijn op een meer menselijke manier met elkaar omgaat.’

- Camiel Fortgens, modeontwerper
camielfortgens.com

Eerder gepubliceerd in de eerste printversie van VW mag. 

Camiel Fortgens @camielfortgens        
Sophie Hemels @francismorrismorrison

vrouwenvormen

vrouwenvormen

2000, in cyberspace

2000, in cyberspace