viewmodel.jpg

wie zijn we

VW mag is gecreëerd door
The View Concepts:
de broedplaats voor nieuwe perspectieven op dagelijkse dingen.
Online, offline en live.

'kunst maakt de mooie dingen in het leven zichtbaarder'

'kunst maakt de mooie dingen in het leven zichtbaarder'

150605-BEHOLD-Magnum_09.jpg.CROP_.original-original.jpg

In de rubriek de generatie met nieuwe ideeën laten we ambitieuze creatieven met visie aan het woord. Over hun perspectief op de dagelijkse dingen. Hun dagelijkse dingen. Dit keer geven we het stokje over aan Art(ist) Consultant Claire Hoogakker (25), afgestudeerd in de Master Kunstgeschiedenis aan de UvA. Ze werkte bij Foam Editions (galerie van Foam Fotografiemuseum) en schrijft ze voor EXPOSED, de online community van EYE. Deze Nederlandse met Parijse allure eet kunst als ontbijt, gaat ermee naar bed en had dolgraag een absint met Van Gogh gedronken. Als volger van haar instagrampagina @artdosedaily kun je dan ook dagelijks beelden van kunstwerken verwachten die nú relevant zijn, en je kunsthart harder doen kloppen. Inmiddels omvat haar werkelijke kunstverzameling al werken van Sanja Marusic, Miles Aldridge en Johan van der Keuken. Nu deelt ze met ons haar visie op kunst en zaken die daarmee gepaard gaan.

‘Kunst maakt het leven mooier, of beter nog – maakt de mooie dingen in het leven zichtbaarder.’

‘Mijn definitie van kunst is: iets dat je raakt, dat onomvatbaar is, dat het leven overstijgt. Een inkijkje in iemands ziel in een enkele oogopslag. Een stukje herkenbaarheid of verwondering. Kunst maakt het leven mooier, of beter nog – maakt de mooie dingen in het leven zichtbaarder. (Deze definitie geldt voor mij niet slechts voor de beeldende kunst, maar ook voor film en literatuur).’

‘Dit betekent trouwens niet dat ik álles aan kunst ambieer. Wat ik er bijvoorbeeld aan haat is de hiërarchie en de autonome en elitaire status die ermee gepaard kan gaan. Dit is overigens lang niet (meer) overal zo – tegenwoordig worden er talloze evenementen georganiseerd voor (jonge) beginnende verzamelaars en worden er ook steeds meer platforms gecreëerd voor jonge, opkomende kunstenaars. Zeker in Amsterdam. Desondanks zijn er nog steeds genoeg galeries of beurzen waar ik met een onprettig gevoel naar binnen stap, is de kunstsector moeilijk om binnen te komen of is het juist een commerciële bedoening en heeft het in mijn optiek niets met kunst te maken. Dat contrast tussen commercie en hoogstaande kunst kan enorm zijn.’

‘Hier in Parijs is dat contrast nog groter. Om nog maar te zwijgen over de enorme rijen voor musea. Dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis: toeristen die urenlang in de rij staan omdat ze een bepaald nationaal icoon als de Nachtwacht in het Rijksmuseum of de Mona Lisa in het Louvre willen zien, om vervolgens door hun iPhone scherm te kijken en het werk totaal niet te beleven. Dan mis je het punt en kun je beter naar de Wallen gaan of de Eiffeltoren beklimmen.’

France, Paris, 1997, copyright: Martin Parr / Magnum Photos
France, Paris, 1997, copyright: Martin Parr / Magnum Photos

France, Paris, 1997, copyright: Martin Parr / Magnum Photos

‘Mijn favoriete tijd(en) binnen de kunst zijn de periodes van de avant-garde; de historische avant-garde en de neo avant-garde. Voor mijn Masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijke bestaandheid van een hedendaagse avant-garde, waarvoor ik de historische en neo avant-garde heb vergeleken met hedendaagse kunstenaars.’

‘Als ik zou moeten kiezen tussen deze twee, ga ik zonder twijfel voor de meest radicale: de historische avant-garde. Een periode na de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog waarin veel nieuwe –ismes ontstonden in Europa; het surrealisme, het kubisme, het dadaïsme, het expressionisme, het futurisme en het constructivisme. Alles was vernieuwend, levendig, energiek en vaak een tikkeltje absurdistisch en surrealistisch. Er gebeurde zo ontzettend veel (tegelijk) in die tijd. Ik geloof niet dat er een andere periode of beweging dat kan evenaren, of ooit nog zal evenaren.

‘Hoe hij de simpelste alledaagse objecten kan omtoveren tot ware kunstwerkjes door een klik op de knop is briljant.’

‘Als mensen mij om mijn lievelingswerk vragen, vind ik dat moeilijk te benoemen. I don’t play favourites with art! Dit verandert met mijn stemming en met de dag. De ene dag raak ik intens gegrepen door een donkertonige, spirituele, bijna deprimerende Mark Rothko of een eenzaam figuur in een Hopper schilderij, om de dag erna opgevrolijkt te worden door een zonnige en kleurrijke David Hockney of knallend stilleven van Van Gogh of Cézanne.’

‘Wat betreft fotografisch werk (mijn focus in zowel mijn privé- als werkleven) is Wolfgang Tillmans mijn absolute favoriet. Hoe hij de simpelste alledaagse objecten kan omtoveren tot ware kunstwerkjes door een klik op de knop is briljant. Stillevens van mandarijnen met een gebruikte koffiefilter. Een afgekloven halve watermeloen met een doek en wat aanstekers. Een plastic waterfles met een lelie erin. Het is rauw, romantisch realisme, wat hij doet.’

Wolfgang Tillmans, Podium, 1999
Wolfgang Tillmans, Podium, 1999

‘Ik had graag een absint met Vincent van Gogh gedronken en hem te doen laten inzien en geloven dat hij grandioos was.’

‘Soms zou ik willen dat ik terug kon in de tijd. Dan had ik Vincent van Gogh dolgraag willen ontmoeten. Als ik iemands levensloop (en -einde) tragisch en intrigerend vind, is het die van Van Gogh wel. Dit ben ik meer en meer gaan vinden na het lezen van zijn biografieën, de brieven aan zijn broer en door het zien van de nieuwe Van Gogh tekenfilm. Ik had graag een absint met hem gedronken en hem doen laten inzien en geloven dat hij grandioos was. En een werk van hem gekocht – want hij heeft slechts één werk verkocht tijdens zijn kortstondige leven.’

‘Hierover nadenkend ben ik ook erg benieuwd naar de toekomst van kunst. Ondanks dat ik denk dat er nooit meer zo’n radicale beweging als de historische avant-garde zal ontstaan, simpelweg omdat bijna alles al gedaan is en/of niet meer shockeert, ben ik hoopvol dat er nog heel wat verrassende kunstvormen aan komen. Ik zie verschillende trends op het moment.’

‘Allereerst een terugkeer naar het vermengen van kunst en het leven, zoals de historische avant-gardes dat ook deden om het bourgeois karakter van de kunstwereld te doorbreken. Bijvoorbeeld de ‘robotkunst’ van Jordan Wolfson in het Stedelijk, de videowerken van Ed Atkins, internetkunst en veel meer. Daarnaast een neiging naar hightech nieuwe materialen en processen, zoals de 3D-geprinte, zwevende sculpturen van Monira Al Qadiri die ik zag bij de RijksacademieOPEN. Dit was één van de weinige werken daar waarin ik vernieuwing en vooruitstrevendheid – en daarmee hoop – zag.’

‘Kunst is belangrijk voor een gezonde samenleving omdat het je leert over andere culturen, andere tijden, andere mensen. In die zin verbreedt kunst je inzichten in en kennis over de wereld en verbindt het mensen met elkaar door deze vergrote kennis en een beter begrip.’

‘Daarom zou Kunstgeschiedenis wat mij betreft een verplicht vak moeten zijn op elke middelbare school.’

Claire Hoogakker
Claire Hoogakker

@clairehoogakker

Beeld header: Martin Parr / Magnum Photos

alleen zijn is niet hetzelfde als je alleen voelen

alleen zijn is niet hetzelfde als je alleen voelen

er zijn meer steden buiten de randstad

er zijn meer steden buiten de randstad